Zatímco průmyslový Dow Jones Industrial Average zaznamenává nová historická maxima, individuální sektory z velké části zaostávají.
Odborníci z Bank of America konkrétně upozorňují na divergenci v odvětví transportu, který je dekády považován za přední indikátor zdraví býčího trhu.
Dow Jones Transportation Average, referenční index přepravních společnosti, od svého vrcholu ztrácí přibližně 10% a za poslední měsíc si připisuje téměř 5-procentní ztrátu.
„Rozdíl mezi výnosy těchto dvou klíčových benchmarků představuje taktické riziko pro americké akcie, jejichž střednědobý výhled nevypadá nejoptimálněji,” uvedl Stephen Suttmeier, stratég Bank of America.
Teorie, za kterou stojí samotný Charles Dow, vychází z předpokladu, že prosperita ekonomiky závisí na aktivitě spotřebitelů. Pokud se ekonomice daří a domácnosti nakupují zboží, mělo by se dařit i dopravním společnostem, jelikož jejich hlavním úkolem je toto zboží přepravovat.
Pokud však přepravci zaznamenají zpomalení růstu a ceny jejich akcií klesají, mohlo by jít o varovný signál pro zbytek hospodářství, včetně akciového trhu.
Dvě dominantní složky tvořící majoritu indexu jsou společnosti FedEx a UPS, jejichž nejnovější kvartální výsledky nebyly nijak ohromující, ba naopak. Akcie obou společnosti za posledních 6 měsíců evidují červená čísla.
Poslední výrazná odchylka nastala koncem roku 2021, těsně před začátkem medvědího trhu, který trval přibližně rok.
Pro investory by bylo ideální, aby se dopravní sektor, co nejrychleji zotavil a atakoval nová maxima. V opačném případě nelze mít od širšího trhu příliš přehnané očekávání, píše se v poznámce Bank of America.
Dow Jones Transportation index breaking support and showing divergence with Dow Jones Industrial Index.https://t.co/VQrUG0SRjH#divergence #dowtheory #technicalanalysis #trading #tradingview #cmt pic.twitter.com/dqh7Com7sn
— Manuel Tellechea, CMT (@Tellechea19) July 20, 2021
Zdroje: markets.businessinsider