- Společnost Apple 21. června zveřejnila informaci, že nebude v roce 2024 v EU spouštět svůj produkt Apple Intelligence AI a další tři nové funkce kvůli obavám o ochranu soukromí podle Digitálního zákona o trzích (DMA). Apple uvedl, že bude spolupracovat s EU na nalezení řešení, které umožní spuštění těchto produktů bez ohrožení bezpečnosti uživatelů. DMA požaduje, aby služby byly interoperabilní, což má omezit monopolní chování velkých firem.
- DMA, schválený v roce 2023, je zaměřen na takzvané „strážce trhu“ jako jsou společnosti Apple, Amazon, Alphabet, Microsoft, Meta a ByteDance. Společnost Apple se obává, že interoperabilní standardy DMA mohou ohrozit soukromí uživatelů a integritu jejich produktů. Mezi funkce, které nebudou v EU přístupné, patří vylepšení SharePlay, iPhone Mirroring a Apple Intelligence.
Apple Intelligence
- Apple Intelligence, která je hlavním produktem mezi těmito funkcemi, nabízí například korekturu textu, vytváření přátelských nebo profesionálních verzí textu, tvorbu vlastních emotikonů Genmoji, vyhledávání zpráv, shrnutí a přepisování telefonních hovorů a zobrazování prioritních notifikací. Produkt má také partnerství s OpenAI.
- Společnost uvedla, že regulace DMA se týkají iPhone a iPadů, ale ovlivňují také Macy, protože iPhone Mirroring umožňuje zobrazování obrazovky iPhone na Macu. Apple se obává, že splnění těchto požadavků by mohlo ohrozit bezpečnost a soukromí dat. Proto se rozhodl odložit spuštění těchto funkcí v EU.
- Prodeje Apple v Evropě v roce 2023 dosáhly 94,3 miliardy dolarů, což představuje téměř čtvrtinu celosvětových tržeb společnosti. Apple Intelligence také nebude dostupný v Číně, která v roce 2023 tvořila 72,6 miliardy dolarů z tržeb Apple. Reakce trhu na toto oznámení byla relativně stabilní, bez výrazných výkyvů v hodnotě akcií Apple.
- Apple zdůraznil, že bude pokračovat v dialogu s evropskými regulátory, aby našel způsob, jak uvést nové produkty na trh bez kompromitování bezpečnosti uživatelů. Společnost se snaží sladit své technologické inovace s legislativními požadavky v různých regionech.
- Tento krok Apple reflektuje širší trend technologických společností, které se musí přizpůsobovat rostoucím regulačním požadavkům po celém světě. Vzhledem k tomu, že antimonopolní regulace stále přibývají, mohou společnosti jako Apple čelit dalším výzvám při uvádění nových produktů na trh. Spotřebitelé i investoři budou pozorně sledovat, jak se tyto regulace budou vyvíjet a jak na ně budou technologické firmy reagovat.
Zdroj: CNBC
Top brokeři