Podle analýzy Yahoo Finance se až 98 ze 100 největších amerických společností rozhodlo finančně nepodpořit ani jednoho z hlavních prezidentských kandidátů. Vrcholoví manažeři spolu přispěli prezidentským kandidátům pouze částkou kolem 88 000 dolarů, přičemž většina z těchto peněz směřovala k soupeřům Donalda Trumpa v primárkách, kteří ale už nejsou ve hře.
Ani Trump, ani Biden
Ani jeden z generálních ředitelů těchto největších společností nevěnoval veřejný příspěvek Donaldu Trumpovi, což potvrzuje nedávná analýza Jeffreyho Sonnenfelda z Yale Chief Executive Leadership Institute.
Podobně nízká je i podpora pro Joea Bidena. Současnému prezidentovi přispěli pouze dva významní ředitelé – Sarah London ze společnosti Centene a Timothy Sweeney z Liberty Mutual Insurance Group. Na žádosti o komentář od portálu Yahoo Finance zástupci těchto společností neodpověděli.
Tento nezájem může naznačovat, že nabídka prezidentských kandidátů není pro podnikatelskou sféru dostatečně zajímavá. Na druhou stranu, někteří mohou podporu poskytovat přes jiná schémata, kde se ke „svému“ kandidátovi nemusí veřejně přihlásit.
Existují také nefinanční způsoby podpory. Například šéf Tesly Elon Musk je notoricky znám svou kritikou Bidena, přičemž s Trumpem prý mluví několikrát měsíčně.
Více je zajímá Kongres
Zatímco se šéfové velkých společností vyhýbají prezidentské politice, významnou část svých prostředků přesměrovali do kampaní kongresových kandidátů.
Podle analýzy věnovali kandidátům do Kongresu celkem přibližně 1,7 milionu dolarů. Tento trend odráží snahu ovlivnit zákonodárné procesy a zajistit podporu pro průmyslové zájmy.
Podle výzkumu Harvard Business School z roku 2022 se asi 70 % vrcholných manažerů společností S&P 500 považuje za republikány. Příspěvky v aktuální volební sezóně tedy většinou směřují k republikánům, avšak jejich podpora není univerzální.
Často se na seznamech objevují i umírnění demokraté jako senátor Jon Tester, který se v těžkém boji uchází o znovuzvolení v Montaně, či senátorka Kyrsten Sinema, která opustila Demokratickou stranu a stala se nezávislou, ale nakonec už ve volbách nekandiduje.
Specifické zájmy
Významné částky darovali šéfové velkých společností i různým skupinám, které se zaměřují na specifické problémy, často související s odvětvími, ve kterých působí. Například ropní magnáti přispěli Americkému ropnému institutu, který zastupuje jejich zájmy ve Washingtonu.
Zdá se, že šéfové velkých společností se v tomto předvolebním období více zaměřují na volby do zákonodárného sboru než na prezidentské volby, což může ovlivnit budoucí vývoj v Kongresu a v průmyslových odvětvích.
Zdroj: finance.yahoo.com
Top brokeři