Americký prezident Donald Trump zvažuje opatření, která by mohla podpořit automobilky při návratu výroby komponentů zpět do USA z Kanady, Mexika a dalších zemí. Tato opatření by automobilkám poskytla „trochu času“ na přizpůsobení se. Díky těmto krokům došlo v pondělí na Wall Street k výraznému nárůstu v tomto odvětví.
Vliv Trumpových cel na automobilový průmysl
V březnu Donald Trump oznámil zavedení 25% cel na veškerá dovážená auta, která vstoupila v platnost 3. dubna. Podobné clo pro klíčové autodíly se očekává nejpozději 3. května. Ačkoli některá vozidla a díly z Kanady a Mexika mohou být dočasně vyjmuta podle dohody USMCA, většina importů těmito opatřeními trpí.
Automobilky jako General Motors, Ford a Stellantis jsou nuceny rychle měnit své dodavatelské řetězce, což vyvolává nejistotu na trhu a tlak na ceny.
Když Trump zmínil možnost dočasné úlevy z cel, akcie Ford se zvedly o více než 4%, Stellantis o 5,6% a GM o 3,5%. Investoři tímto způsobem reagovali na naději, že se automobilkám podaří upravit výrobu bez okamžitého dopadu na jejich náklady a ziskovost. Odkaz na zdroj
Zdražení automobilů a dopady na zákazníky
Podle analýz může 25% clo na vozidla a díly v roce 2025 zvýšit náklady amerických automobilek o 108 miliard dolarů, přičemž „detroitské trio“ (GM, Ford, Stellantis) bude čelit nákladům navíc o výši 42 miliard dolarů. Každý automobil vyrobený v USA by mohl čelit dodatečnému clu 5 000 dolarů za díly a 8 600 dolarů za dovoz celých vozů.
Pro spotřebitele to bude znamenat výrazné zvýšení cen – odhady od Goldman Sachs a jiných analytiků naznačují, že ceny nových vozů mohou narůst o 3 000 až 12 000 dolarů, v závislosti na modelu a podílu zahraničních dílů. To může vést k poklesu prodeje.
Podle S&P Global Mobility se předpokládá, že prodeje nových vozidel v USA poklesnou ze 16 milionů v roce 2024 na 14,5 až 15 milionů ročně. A také ceny ojetých aut výrazně vzrostou, protože zákazníci budou hledat levnější alternativy.
Některé automobilky, jako Ford a Stellantis, začaly nabízet dočasné slevy, zatímco jiné vyčkávají na další vývoj situace. Výroba se také přemisťuje – GM zvyšuje výrobu v Indianě a Stellantis zastavil provoz v Mexiku a Kanadě, což už vedlo k propouštění v USA.
Nejistota v politickém prostředí a možná nová cla
Trumpovy časté změny obchodní politiky a jeho vyjádření o možných nových clech, třeba na farmaceutické produkty nebo elektroniku, způsobují nejistotu mezi obchodními partnery a na trzích.
I když prezident tvrdí, že tato opatření mají podporovat domácí produkci, odborníci varují před rizikem recese a dlouhodobým oslabením konkurenceschopnosti amerického automobilového průmyslu.
TIP na článek: Jak investovat do ETF na S&P500 přes XTB
Top brokeři


