V posledních měsících se na akciových trzích zvedla poměrně silná vlna optimismu. Většina akciových indexů se pohybuje v blízkosti historických maxim a v USA se pomalu, ale jistě blížíme ke snížení úrokových sazeb. Trh je však složitý a nálada není ve všech segmentech stejná. Jednou z výjimek je segment společností prodávajících luxusní oblečení, doplňky nebo alkohol, který se navzdory celkovému rostoucímu trendu stále více propadá. Co můžeme čekat dál?
Segment luxusního zboží je v mnohém velmi specifický. Jednou z jeho zajímavostí je, že to je jeden z mála sektorů, kde si Evropa byla stále schopna udržet své dominantní postavení a většina nejsilnějších značek pochází z Evropy, včetně LVMH, Hermes, Richemont, Ferrari, Kering a Prada. Seznam největších společností z této oblasti ke konci června si můžete prohlédnout na obrázku níže.
Zdroj: Quartr
Posledních několik měsíců však nebylo pro akcie většiny značek příliš příznivých. V grafu vidíte jejich výkonnost od 1. 3. 2024. Akcie Richemontu klesly o 4,3%, Hermes o 7,5%, LVMH o 15,9%, Kering o 22% a Burberry dokonce o 39,5%. Pro srovnání, index S&P 500 v tomto období vzrostl o 10,2 %. Akcie uvedených společností jsou tedy již několik měsíců pod tlakem.
Proč ale akcie klesají? Společnosti si v poslední době vydělaly na řadu problémů. Mnohým z nich poměrně výrazně pomohlo poprázdninové období, během kterého zvyšovaly své tržby, zisky a marže. Bohatší lidé se svým nákupním chováním často odlišují od ostatních spotřebitelů, jsou odolnější vůči inflaci, ai proto se společnostem vcelku dařilo. Avšak iv tomto případě jsme již možná dosáhli určité úrovně, při které si část zákazníků rozmyslí, zda si určité zboží koupí či nikoli. Problémem jsou i horší čísla a vyhlídky z Číny. Čína je pro luxusní sektor velmi důležitým regionem, ze kterého čerpá velkou část svých příjmů. Čína má však v současné době stále mnoho vnitřních problémů a tamní spotřebitelé se jeví slabší, než se očekávalo, na což negativně reagují i akcie.
Je třeba zvážit i obchodní geopolitické otázky. USA a EU v současné době řeší, zda uvalit cla na čínské elektromobily a sektorová protiopatření by mohla dopadnout i na segment luxusního zboží. Před časem se například objevila zpráva, že Čína začíná antidumpingové šetření evropského koňaku (vyráběného například společností LVMH), což má být podle vedení LVMH reakce na cla, která EU uvalila na čínské elektromobily. V neposlední řadě je třeba dodat, že akcie několika společností mají za sebou docela pěknou růstovou jízdu, což zřejmě podpořilo tuto korekci.
Z celého sektoru se aktuálně jeví Burberry jako značka s největšími problémy. Akcie společnosti klesají již více než rok a od svých maxim již klesly o 70%, viz. Graf.
Jen v posledních dnech se objevilo několik negativních zpráv od společnosti. Společnost totiž vydala varování před zpomalením obchodu, což může mít za následek horší celoroční čísla, než se očekávalo. Společnost také pozastavila výplatu dividend a vyměnila generálního ředitele. K tomu se vedení Swatch Group negativně vyjádřilo k současné poptávce a společnost Burberry také přijala několik opatření ke snížení nákladů, aby zmírnila propad. Na tento komentář pochopitelně reagovaly poklesem i akcie dalších společností v odvětví.
Segment tedy v současnosti prochází útlumem spojeným s poklesem poptávky a bude zajímavé sledovat, jak se budou akcie dotyčných společností vyvíjet v následujících čtvrtletích. Za několik dní také začínají olympijské hry v Paříži, kde je LVMH prémiovým partnerem, což by mělo společnost trochu zviditelnit.
Pokud se o luxusním segmentu chcete dozvědět více, v nedávné době na toto téma vyšel report od XTB s názvem Luxusní značky. Tomáš Vranka se také na toto téma zaměřil v posledním díle své série Akciového portfolia Tomáše Vranku.
Investování je rizikové. Investujte zodpovědně.
Top brokeři
Upozornění na riziko
Při investování přes tohoto brokera je váš kapitál vystaven riziku. Investice mohou klesat i stoupat a může se vám vrátit méně, než jste investovali. Při obchodování s CFD u tohoto poskytovatele ztrácí peníze 77% účtů drobných investorů. Měli byste zvážit, zda rozumíte tomu, jak CFD fungují, a zda si můžete dovolit podstoupit vysoké riziko ztráty peněz.