Přestože je dnes společnost BYD považována za lídra v oblasti elektromobilů, její působnost sahá daleko za hranice tohoto odvětví. Od baterií po těžbu a polovodiče, BYD se stala úspěšnou díky své rozmanité činnosti.
Chemik Wang Chuanfu založil firmu v roce 1995. Tehdy měla jen 20 zaměstnanců a začínala s kapitálem 350 000 dolarů.
Již v roce 1996 se BYD pustila do výroby lithiových baterií, které dnes najdeme v našich smartfónech. Tento krok se shodoval s nástupem mobilních telefonů, a tak společnost začala dodávat své baterie tehdejším gigantům jako Motorola a Nokia.
Píše se rok 2002, kdy BYD vstoupila na hongkongskou burzu cenných papírů, čímž se otevřela možnost i pro běžné retail investory získat podíl v tomto podniku.
Top brokeři
Přesun do automobilového průmyslu
V roce 2003 se společnost rozšířila do automobilového průmyslu akvizicí Xi’an Qinchuan Automobile. O dva roky později přišel na trh první vůz F3, který v té době fungoval na spalovací motor.
Teprve během finanční krize BYD začala experimentovat s elektrickými vozidly, konkrétně hybridním plug-in modelem F3DM. Ve stejném roce investovala společnost Warrena Buffetta Berkshire Hathaway do společnosti 230 milionů dolarů, podporující její elektromobilové ambice. Od té doby tato investice vzrostla čtyřicetinásobně.
BYD využila svou znalost sektoru a v roce 2020 představila nový model baterie, který překonal všechna dosavadní očekávání. Baterie byla integrována do elektromobilu pod názvem Han. Jedná se o sedan, který konkuruje modelu S od Tesly. Mezi lety 2020 a 2021 prodala společnost téměř 2 miliony kusů svých čistě elektrických vozidel nepočítaje hybridy.
Do karet hrála i podpora od státu
Kromě vlastní taktiky společnosti BYD jejímu vzestupu pomohla, i obrovská podpora čínské vlády pro sektor elektrických vozidel v zemi. Totéž nelze říci o jiných technologických gigantech, na které Peking spíše uvaluje bariéry ve snaze zabránit monopolu.
Podle odhadů skupiny Rhodium získala společnost BYD v letech 2015 až 2020 státní podporu ve výši přibližně 4,3 miliardy dolarů.
„Levné financování ve spojení se státní podporou na výzkum a vývoj odvětví výrazně dopomohl k tomu, aby se firma dostala tam, kde je dnes,” uvedl Gregor Sebastian, hlavní analytik společnosti Rhodium pro CNBC.
Tesla vs BYD
Přetrvávající rivalita mezi společnostmi Tesla a BYD, předními světovými výrobci elektrických vozidel pokračuje. BYD podle Sino Auto Insights Le ještě nedosáhl svého plného potenciálu, přičemž se objevují paralely se začátky společnosti Tesla.
V roce 2024 bude Tesla čelit zvýšené konkurenci ze strany čínských konkurentů a tradičních výrobců automobilů, kteří vstupují na trh s elektrickými vozidly.
Daniel Roeska ze společnosti Bernstein Research naznačuje, že „zatímco Tesle chybí v blízké budoucnosti významný hnací motor pro objem prodeje, BYD má předpoklady pro rychlejší růst, zejména díky expanzi v Evropě a na dalších zámořských trzích.“
Elon Musk přiznává, že čínského výrobce elektromobilů v minulosti podcenil a v nedávném vyjádření na platformě X uznal jejich současnou konkurenceschopnost.
Tesla vs. BYD.
Passenger BEV (Battery Electric Vehicle).
Q4 FY23 deliveries/sales:
⬛️ Tesla: 485K (+20% Y/Y). $TSLA
🟥 BYD: 526K (+60% Y/Y). $BYDDF pic.twitter.com/QdoddouZhH— App Economy Insights (@EconomyApp) January 4, 2024
Zdroje: cnbc, Autor