Od slibů k realitě?
Po více než desetiletí slibů o autonomních vozech bez řidiče Tesla konečně představila první modely svých robotaxi. Na akci „We, Robot“ v Burbanku, Kalifornie, Elon Musk odhalil CyberCab, dvoumístný stříbrný vůz bez volantu a pedálů, a také větší Robovan, určený k přepravě až 20 pasažérů či nákladu.
Musk uvedl, že CyberCab bude dostupný za cenu nižší než 30 000 dolarů a výroba by měla být spuštěna do roku 2027. „Před námi je nádherná budoucnost,“ prohlásil optimisticky.
Robotaxi pic.twitter.com/zVJ9v9yXNr
— Tesla (@Tesla) October 11, 2024
Muskovy nedodržené sliby
I když je prezentace působivá, pochybnosti o reálném splnění Muskových vizí přetrvávají. Musk v minulosti několikrát tvrdil, že Tesla dosáhne plně autonomních vozů, avšak sliby se nenaplnily. V roce 2015 předpovídal plnou autonomii do tří let, v roce 2016 slíbil, že vůz Tesla projede USA bez lidského zásahu do konce roku 2017. Také hovořil o 1 milionu robotaxi na silnicích do roku 2020, což se nestalo.
Na jaře 2024 reagoval Musk na kritiku slovy: „Pokud někdo nevěří, že Tesla dosáhne autonomie, neměl by do ní investovat. My to zvládneme.“
Autonomy will create the world we want
It covers all transportation needs with fewer cars, since they won't sit idle for most of the day anymore
Instead, cities will be greener & liveable pic.twitter.com/4EAl5ZHLBY
— Tesla (@Tesla) October 11, 2024
Technologické výzvy a bezpečnostní rizika
Navzdory působivému vzhledu vozů CyberCab a Robovan odborníci varují před technologickými problémy, kterým Tesla čelí. Missy Cummings, profesorka na George Mason University, upozornila na problém tzv. phantom braking – nečekaného brzdění autonomních vozů Tesly, které se projevuje i u současných systémů asistence řízení. Podle ní je tento problém zásadní překážkou pro plnou autonomii vozů.
Tesla navíc čelí vyšetřování National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) kvůli incidentům spojeným s Full Self-Driving a Autopilotem. Od roku 2021 bylo zaznamenáno 1 399 nehod při aktivaci těchto systémů, z nichž 31 bylo smrtelných, což vzbuzuje obavy o bezpečnost těchto technologií.
Sam Abuelsamid, analytik z Guidehouse Insights, varuje, že Tesla musí jasně vysvětlit, jak její autonomní vozidla zvládnou náročné podmínky, jako jsou mlha, sníh nebo jízda v tunelu. Dále zdůrazňuje, že Tesla musí být připravena nést plnou odpovědnost za nehody způsobené těmito vozy.
Budoucnost Tesly a její obchodní model
Kromě technologických výzev vyvolává otázky i obchodní model Tesly. Analytici, jako Garrett Nelson z CFRA, upozorňují, že testy v uzavřených prostorech nejsou reprezentativní pro reálné silniční podmínky. Není jasné, zda Tesla bude robotaxi provozovat sama nebo je prodávat spotřebitelům a flotilovým operátorům.
Navzdory skeptikům někteří investoři stále věří v dlouhodobý úspěch Tesly. Gene Munster z Deepwater Asset Management očekává, že robotaxi mohou být na silnicích v některých amerických městech do roku 2025.
Optimismus ohledně růstu Tesly vyjádřili také analytici z Wedbush a ARK, zatímco Morgan Stanley předpovídá, že pokud Tesla úspěšně zavede autonomní vozidla, její tržby z tohoto segmentu mohou do roku 2040 dosáhnout až 1,7 bilionu dolarů.
Zda budou CyberCab a Robovan skutečnou revolucí v autonomní dopravě, nebo jen dalším nenaplněným slibem Elona Muska, se teprve ukáže.
Top brokeři